Malin Edvardsen

Trend- och varumärkesstrateg, Silver

  1. Vad kommer din presentation att handla om? Näthandeln och den tekniska utvecklingen för med sig förväntningar på effektiviserade shoppingupplevelser. Förpackningsdesignen ska kunna sälja produkter genom en liten skärm, så det gäller att göra sig medveten om vilka designelement som är kärnan i ett varumärke när produktdesign och bilder ska optimeras för webben. Jag kommer också prata om produktreklamens förflyttning till influencers i sociala mediekanaler där en välanpassad förpackningsdesign kan göra hela skillnaden.

  2. Hur ser du på dagens förpackningar? Det finns många exempel på smart, digitalt anpassad förpackningsdesign. Särskilt bland digital-native brands som aldrig behövt förhålla sig till någon annan försäljningskanal än internet. Den största förbättringspotentialen finns hos företag som både säljer varor i butik och på nätet. Det finns så klart mycket att vinna på att utveckla förpackningsdesignen med hänsyn till alla relevanta säljkanaler.

  3. Vilka förändringar/förbättringar skulle du helst vilja se? Först och främst att alla vi som jobbar med de här frågorna ser till så den här fasen av trevande anpassning till näthandel blåser över så fort som möjligt så folk slipper gå in i väggen till följd av krångliga sökvägar och otydliga presentationer av varor som leder till felbeställningar. Sen hoppas jag att företag kommer satsa på sensoriken även på nätet så det kanske till och med blir najsare att handla på nätet än i butik - att kunna hitta inspiration och få frestas av en riktigt bra/snygg/god förpackning, beskrivning eller produktbild. 

  4. Beskriv dina förväntningar på konferensen. Att få massa göttig information jag inte sitter på själv och med en förhoppning om att alla orkar stanna till slutet för då föreläser jag.