Esbjörn Olofsson
COO/Vice VD, OPEA Solutions

  1. Vad kommer din presentation att handla om? Idag handlar väldigt mycket om att vi måste sluta använda plast, men är detta verkligen rätt väg att gå för en bättre miljö? Vi vet sedan ett antal år, att matsvinnet är en stor bov, men vi ställer oftast inte detta mot användandet av plast för att skydda produkterna. Funktionen på förpackningen kan vara mycket viktigare än själva materialet, men givetvis måste även materialets miljöbelastning inkluderas. Går förpackningen att återvinna? Är det möjligt att använda förnyelsebart material? Vad vinner vi på att använda rätt förpackning.

  2. Hur ser du på dagens förpackningar? Många förpackningar är designade för maximal hållbarhet på produkten. De är dock i många fall inte optimala om man ska se till en helhet med miljö, hållbarhet, funktion etc. Beroende på vem som fäller avgörandet och vad man prioriterar högst, kan samma produkt förpackas på många olika sätt. Det finns en stor bredd i sortiment och utförande. En del bra, en del mindre bra. För att kunna ge ett korrekt och fullständigt svar på denna fråga måste man granska case för case. Behöver man tjockare plast på vissa produkter eller är det mest en marknadsfråga? Minskar köpen pga tunnare plast eller uppskattar konsumenten att det är en mindre mängd plast? Hur ska det kommuniceras till konsument?

  3. Vilka förändringar/förbättringar skulle du helst vilja se? Som jag tidigare varit inne på, skulle jag vilja se på det med ett holistiskt perspektiv, så att man verkligen ser till hela kedjan - från produktion av emballaget, till handel vidare till konsument och till sist i återvinningen. Kan vi säga att det bara finns ett alternativ? Ska vi ta bort plasten? Nej - inte om vi ska ha en totallösning, som klarar alla krav. I de fall vi kan ska vi givetvis ha förnyelsebara produkter som går att återvinna. 

  4. Beskriv dina förväntningar på konferensen. Jag förväntar mig att vi verkligen kan öppna upp och lyfta debatten till nästa nivå och inte enbart fastna i slutsatsen att "Plast är dåligt för miljön". Vi måste se hur vi tillsammans med varumärkesägare, producenter och konsumenter kan hitta den gyllene medelvägen för produkt och förpackning. Plast behövs!